Çocuklarımıza ders çalışma alışkanlığı kazandıralım.
Güncelleme tarihi: 20 Oca 2022
Çocuklarımızda ders çalışma problemi bir çok ebeveynin ortak sorunudur. Bir çok yöntem denenmesine ve imkan sağlanmasına rağmen bu sorunun çözümü kolay kolay olumlu sonuç vermemektedir. Gerek veliler ve hatta öğretmenler dahi kaygılanıp umutsuzluğa kapılabilmekte, durum böyle olunca da çocukların ders çalışma sorunu içinden çıkılamaz bir sorun olarak devam etmeyi sürdürmektedir.
Çocuklarınıza ders çalıştırırken şu yöntemi uygulayabilirsiniz:
Çocuklarımızdaki ders çalışma problemi üstünde önemle durulması gereken bir süreçtir. Bununla ilgili bir çok yöntem bulunsa da, özellikle ders çalışma alışkanlığı yeni yeni oturan çocuklarımızda başarılı olmuş bir modelden söz etmek mümkündür.
Bunların içindeki en önemli unsur ders çalışma zaman çizelgesidir. Kendisine maksimum ne kadar süre ders çalışmak isteyebileceğini sorun ve sonra vermiş olduğu zaman dilimin sadece yarısını çalışmasını önerin. Öncelik olarak bir ders çalışma alışkanlığı edinmenin öneminden bahsederek bu konuya dikkat çekin. Ancak bu belirlenmiş süre önemli bir süre olmakla birlikte günlük rutin olarak bu sürenin tamamlanmasını talep edin. Süreler azaltılıp başka bir güne aktarılmamalı, belirlenen günlerde bu süreye tam olarak uyulmalıdır. Ayrıca bu süre zarfında belirlenen uygun bir ortamda ders çalışma disiplinine de tam olarak özen gösterilmelidir. Dikkat dağıtıcı, telefon, televizyon, yüksek ortam sesi gibi objelerden uzaklaşılmalıdır. Çocuklarımızla ortaklaşa belirlenmiş bu anlaşma kutsal sayılıp bunun önemi hissettirilmeli ve bu zaman içinde ders çalışan çocuğumuzun bu şekilde motivasyonu arttırılmalıdır.
Belki belirli bir zaman sonra çocuklarımıza bu sürenin üstüne çıkmada tamamen özgür olduklarını söyleyebiliriz. Mesela “İstersen, 15 dakikadan daha fazla çalışabilirsin” gibi teşviklerle , onların çalışma isteklerine bağlı olarak tercih yapmalarını sağlayabiliriz. Bu süreçte çocukların birçoğu, kendilerinin bile farkında olmadan ders çalışırken bu belirlenen sürelerin üstüne çıktıkları görülmektedir. Hal böyle olunca da belirlenen sürelerin üstüne çıkmanın gururu yaşanırken, başarılı oldukları ya da olacaklarına dair inançları da iyice kuvvetlenmektedir.
Akademik hayatlarımızda hırs değil esas önemli olan azimli olmaktır. Hırslı çocukların esas odak noktası rakip olarak gördükleri arkadaşlarıdır. Sürekli arkadaşlarını geçmeye çalışarak bir rekabet içerisindedirler ve bu da onların motivasyonunu olumsuz yönde etkilemektedir. Unutulmamalıdır ki ders çalışmayı sağlayan en önemli unsur da motivasyonun kendisidir. Çocuklarımızın hırslarına yenik düşmelerine asla izin vermemeliyiz. Azimli öğrenciler sorumluluklarına odaklanarak üzerlerine düşen görevi yapar ve mutlu olurlar.
Genellikle alışkanlıkların kazandırılması için yaklaşık olarak 21 gün tekrar edilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, ders çalışma alışkanlığını kazanmak amacıyla yapılacak bu uygulama da en az bu süre kadar devam ettirilmeli. Böylece süreç gözlemlenerek alışkanlığın kalıcılığı sağlanabilir. Süreç peyder pey ileriye doğru götürülerek hedeflenen sürelere kadar devam ettirilebilir.
Yorumlar