Okuma kusurları nedir ve neler yapılabilir?
1. Göz kaslarının eğitilmemiş olması:
Gözlerimizde 6 adet kas bulunmaktadır. Bu kasların göz egzersizleri ve kitap okumayla birlikte aktif olarak çalıştırılması gerekir. Hızlı okumanın temelinde de göz kaslarının eğitimi yani göze ritim kazandırmak vardır.
2. Yavaş ve kelimeleri tek kelime görerek okumak:
Genel olarak hızlı okumayla ilgili en büyük ön yargımız hızlı okursam okuduğumu anlayamam düşüncesidir. Ancak yavaş ve tane tane okumak bizi daha çok yavaşlatır. Çünkü yapısı gereği gözümüz kelimeler üzerinde sıçramalar yaparak okur. Aktif görme alanımızı genişletip bu sıçramalar arasında ne kadar az duraksama yaparsak birim zamanda daha çok kelime görüp okumuş oluruz.
3. Okurken geriye dönüşler yapmak:
Metni okurken anlamadığımız veya hatırlamadığımız yerler olduğunda geriye dönüşler yapmak okumamızı yavaşlatır. O yüzden metni tek seferde okuyup anlamamız gerekir. Bu amaçla uyguladığımız okuma teknikleri ise şunlardır:
· Gruplama yöntemiyle metindeki kelimeleri ikişerli, üçerli kelime grupları halinde okuyarak hem zamandan tasarruf etmiş oluruz hem de beynimizin depolama alanında daha fazla alan açılacağı için okuduklarımızın akılda kalması kolaylaşır.
· Tarama yöntemiyle metinde anlatılanları göz gezdirerek okuduğumuzda hem daha hızlı ve akıcı hem de metni ana hatlarıyla ve önemli noktalara dikkat ederek okumuş oluruz.
· Silinerek blok okuma yöntemiyle hatırlamadığımız yerleri dönüp tekrar okumadan metni tek seferde okuyup anlamış oluruz. Göz kasları bu şekilde okumaya alışacağı için herhangi bir metni okurken kelimeler silinmese bile satırları geri dönmeden daha hızlı okumaya alışırız.
4. Kelime dağarcığının geniş olmaması:
Bir metni okurken anlamını bilmediğimiz kelimelerle karşılaşmak okumanın önünde bizi yavaşlatan bir engeldir. Bu sebeple kelime dağarcığımız ne kadar gelişmiş olursa duraksamadan ve okuduğumuzu daha iyi anlayarak okumuş oluruz. Bu noktada ise bol bol kitap okumak ve anlamını bilmediğimiz kelimeleri araştırmak önemlidir.
5. İç seslendirme:
Gözlerimiz okurken gördüğü kelimeleri beyne gönderir ve orada bir anlamlandırma süreci başlar. Sessiz okuma yaparken de bu durum geçerlidir. Bu yüzden satırları gözlerimizle takip ederken okuduğumuz kelimeleri veya cümleleri içimizden tekrar etmek hem okumamızı yavaşlatır hem de anlamlandırma sürecini sekteye uğratır.
Comments