Ara
  • Uzman Akademi

Uzman Akademi okuma ve anlama eğitimi

Anlama; inceleme, yargılama, seçim yapma, bir karara varma, yorumlama gibi bilişsel faaliyetleri içermektedir. Anlama sürecinde bütün bu bilişsel faaliyetler önceki deneyimlerle birleşmekte ve okunan yazı, okuyucunun kendi deneyimleri ışığında incelenmektedir.


Kitap okuyan çocuklar
Okuduğumuzu tam olarak anlayamıyorsak hızlı okumanın bize hiç bir artısı yoktur.

Bu nedenle anlama süreci ile ilgili her açıklama, anlamı bulma, anlamı kavrama, anlamı değerlendirme aşamalarını kapsamaktadır. Okuduğunu anlama, birçok bilişsel beceri ve sürecin birlikte işlediği karmaşık bir etkinliktir. Okuyucu sadece metinde hangi sözcüklerin bulunduğunu belirlemez, okuduğundan anlam çıkarır. Bu noktada okuduğunu anlamanın iki boyutundan söz etmek mümkündür. Birinci boyutta okurun okunan yazıdaki sözcükleri, cümleleri, noktalama işaretlerini görüp algılaması yani okuma, ikinci boyutta ise algılanan yazıların bilişsel işlemlere tabi tutulması yani anlama olarak açıklanabilir. Okuduğunu anlama bu iki boyutun birlikte değerlendirilmesi etkinliğidir.

Okuma ile anlama arasında neden-sonuç ilişkisi vardır.

Okumada temel hedef anlamadır. Anlamayı oluşturmak için;

• Sözcüklerin anlamlarını bilmek

• Metnin bütününe veya cümledeki durumuna göre bir kelimeye en uygun anlamı verebilmek,

• Ayrıntıları ayırmak ve ana fikri bulabilmek,

• Metindeki sorulara cevap verebilmek

• Metinden önemli sonuçlar ve mesajlar çıkarabilmek gerekir.



24 görüntüleme

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör